استمداد مدیریت شهری از هنرمندان صنایع دستی برای رونق گردشگری و معرفی اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

 

شهردار اصفهان: توجه به صنایع دستی توجه به گستره ای از صنایع خلاق است

استمداد مدیریت شهری از هنرمندان صنایع دستی برای رونق گردشگری و معرفی اصفهان

شهردار اصفهان گفت: توجه به حوزه صنایع دستی توجه به گستره ای از صنایع خلاق است.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در سی و دومین نشست از سلسله نشست های اصفهان فردا که با حضور جمعی از فعالان صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: برای مشارکت مردم باید نظرات آن ها را شنیده و در بین آن ها حضور پیدا کنیم. برای این منظور الگویی جدید را تحت عنوان نشست های هم اندیشی با افراد و نخبگانی که نمایندگی قشرهای مختلف و بزرگی از جامعه را دارا هستند انتخاب کردیم.

وی با بیان اینکه در قالب نشست های اصفهان فردا به طور میانگین تاکنون با ۲۵۰۰ نفر در سی و دو رشته و بخش، جلسه و گفت و گو داشته ایم، تصریح کرد: برگزاری این جلسات را فرصتی طلایی برای مدیریت شهری می دانم زیرا نکات آموزنده و بسیار خوبی را در این نشست ها کسب می کنیم که مدیریت شهری را با مشکلات، چالش ها، نیازها، شرایط و مسائل مختلف قشرهای گوناگون از جمله هنرمندان صنایع دستی آشنا می کند.

شهردار اصفهان، هنرمندان صنایع دستی را برند و سرمایه شهر اصفهان ذکر کرد و ادامه داد: زمانی که شهردار در محافل بین المللی و مجالس رسمی سخن از اصفهان و هنر این شهر به میان می آورد به معنای چیزی جز توانمندی، هنر، توان سازنده، فرهنگ سازی و قدرت بالای هنرمندان این شهر نیست.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری از هنرمندان صنایع دستی این شهر استمداد می طلبد تا برای زندگی بهتر مردم، ارتقاء سطح گردشگری و معرفی بهتر این شهر به جهانیان بیش از گذشته به میدان بیایند، افزود: در صورتیکه هنرمندان و تولید سرانگشتان هنرمند آنها نبود اصفهان به چه چیزی افتخار می کرد؟ هنرمندان صنایع دستی این شهر می توانند با تولیداتی بهتر از گذشته میراثی به یادگار بگذارند که آیندگان ایران و جهان پاسدار آن باشند همانگونه که ما پاسدار میراث گذشتگانمان هستیم.

نوروزی اضافه کرد: هنرمندان صنایع دستی مطالبات و خواسته های به حقی دارند و می خواهند بیش از آن چیزی که در حال حاضر هستند شکوفا شوند تا در سایه این شکوفایی شهری آبادتر داشته باشیم. با توجه به این موضوع در صورتی که اقتصاد شهر را مبتنی بر این توانایی ها قرار ندهیم صنایع دستی و گردشگری شکوفا نمی شود.

وی در ادامه از لزوم صادرات صنایع دستی سخن به میان آورد و بیان داشت: اصفهان دارای ۱۴ خوهرخوانده است که مشخص نیست تاکنون چه ظرفیتی برای شهر ایجاد کرده اند. در حالیکه طی ۱۰ ماه گذشته چندین پل به شهرهای دیگر دنیا زده شد و آماده این هستیم تا هنرمندان صنایع دستی را برای عبور از این پل ها راهنمایی کنیم.

وی تاکید کرد: قرار نیست شهرداری قراردادهایی با شهرهای خواهرخوانده امضا کرده و تنها به رفت و آمد دو شهردار خلاصه شود. این قراردادها باید به معنای پلی برای عبور فعالان بخش خصوصی، گردشگران، هنرمندان صنایع دستی و برگزارکنندگان نمایشگاه باشد. صنایع دستی می تواند به گنجینه ای پردرآمد برای تمام ایران تبدیل شود.

نوروزی با بیان اینکه چهارباغ اصفهان می تواند مملو از جمعیت گردشگران دیگر کشورها باشد، اظهار کرد: در این صورت است که می شود کالای هنرمندان شهر در این خیابان به نمایش گذاشته شود اما تحقق این موضوع بدون حضور جدی و برنامه ریزی شما هنرمندان دست نیافتنی است.

قولی نمی دهیم که شدنی نباشد

وی با اشاره به درخواست برخی هنرمندان صنایع دستی مبنی بر در اختیار قرار دادن فرهنگسرا یا خانه ای به هنرمندان و یا رایزنی با مرکز نمایشگاه ‌ها برای دایر کردن نمایشگاهی از محصولات آنها اظهار کرد: من عادت ندارم قولی بدهم که شدنی نباشد، بنابراین کمتر از آن آنچه می توانیم انجام دهیم می گوییم تا چنانچه مشکلی در مسیر تحقق آن به وجود آمد بتوانیم حداقل ها را انجام دهیم اما این پیشنهادها بررسی خواهد شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای برگزاری نمایشگاه در اصفهان و شهرهای خواهرخوانده تسهیلاتی فراهم خواهد شد، افزود: ابتدای آذر ماه امسال نمایشگاه صنایع خلاق در اصفهان برگزار می شود و هنرمندان صنایع دستی باید برای پر شور برگزار کردن این نمایشگاه برنامه ریزی کنند.

 

ضعف در روابط بین‌الملل گمنامی صنایع دستی را به دنبال داشته است

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در ادامه این نشست گفت: در استان اصفهان ۱۹۹ رشته صنایع دستیِ شناخته شده وجود دارد که این هنرهای فاخر باید به روش‌های مختلف به جهان معرفی شود.

محمد حسین قورچانی اظهارکرد: ضعف در تقویت روابط بین‌الملل باعث شده توانمندی‌های هنرمندان رشته‌های صنایع دستی در دنیا ناشناخته بماند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ شهر خلاق در یونسکو حضور دارند، افزود: از ۲۵۰ شهر خلاق در یونسکو تعداد ۳۷ شهر در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند، اما شهری قدرت رقابت با هنر هنرمندان اصفهان را ندارد.

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان ۱۹۹ رشته صنایع دستیِ شناخته شده وجود دارد که این هنرهای فاخر باید به روش‌های مختلف  به جهان معرفی شود.

وی تاکید کرد: ما باید به سمت صنایع خلاقی بازگردیم که متناسب با زیست بوم شهر است و از نظر اشتغال و کارافرینی صنعت زود بازده به شمار می رود؛ در این مسیر درهای مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری  اصفهان به روی هنرمندان باز است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا