پنجمین همایش سازگاری با کم آبی با حضور بیش از ۹ هزار نفردر شهرستان سمیرم

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

پنجمین همایش سازگاری با کم آبی با حضور بیش از ۹ هزار نفردر شهرستان سمیرم

مدیر آبفا سمیرم در همایش سازگاری با کم آبی که با حضور ۹ هزار نفر برگزار شد گفت:پدیده خشکسالی که منجر به خشک شدن بسیاری از چشمه های شهرستان سمیرم شد مردم را با این واقعیت مواجه کرد که باید در مصرف آب دقت نمود بطوریکه سرانه مصرف آب از ۱۸۵ لیتردر شبانه روز به ۱۷۰ لیتر کاهش یافت.

فرود نصیری عنوان کرد:سمیرم در حاشیه جنوب شرقی رشته کوه های زاگرس قرار دارد  بطوریکه رشته کوه های دنا به صورت حصاری در غرب و جنوب غربی آن کشیده شده است  و به دلیل منابع زیر زمینی غنی  به شهر هزار چشمه معروف است که بیش از هزار چشمه دارد اما متاسفانه وقوع خشکسالی دردهه اخیر باعث خشک شدن بیش از نیمی از این چشمه ها گردید.

وی به تامین آب شهر سمیرم از چشمه عزیز خان و حسین آباد پرداخت و اظهارداشت: آب شرب مردم شهرستان سمیرم از دو رشته چشمه عزیز خان و حسین آباد همچنین  دو حلقه چاه تامین می شود که بدلیل وقوع خشک سالی های اخیر  ۹۰درصد آبدهی یکی از چاهها کاهش یافت .

وی افزود: خشک شدن چشمه های سمیرم موجب شد مردم واقعیت تلخ تغییر اقلیم را بپذیرند و با مصرف صحیح از همین منابع موجود حفاظت نمایند. که در این راستا تلاش هایی بمنظور ترویج مصرف بهینه در دستور کار قرار گرفت.

مدیر آبفا سمیرم به اختلاف ارتفاع در این شهرستان پرداخت واعلام کرد: اختلاف ارتفاع در شهرستان سمیرم به بیش از ۲۵۰ متر می رسد که بمنظور توزیع عادلانه و برخورداری از فشار یکسان آب برای همه شهروندان از فشار شکن در نقاط  مختلف خطوط آبرسانی استفاده کردیم.

نصیری به نصب شیرهای فشار شکن در خطوط انتقال آب سمیرم اشاره کرد و بیان داشت:درسال جاری با نصب بیش از ۱۰ فقره شیر فشار شکن توزیع عادلانه آب را در نقاط مختلف شهر داشته باشیم.

وی ترغیب دانش آموزان را به مصرف صحیح یکی از راههای سازگاری با کم آبی برشمرد و عنوان کرد: با همکاری اداره کل آموزش و پرورش شهرستان برنامه های آموزشی و توجیهی برای مقاطع مختلف تحصیلی برگزار نمودیم و مقرر گردید  دانش آموزان بعنوان سفیران آب از مصرف بی رویه آب جلوگیری نمایند.

نصیری به نقش NGO  ها در ترغیب مردم به مصرف صحیح آب اشاره کرد و تصریح کرد: آبفا سمیرم با همکاری و تعامل سازنده ایی که با انجمن و گروههای مردمی دارد از این ظرفیت نهایت بهره برداری جهت همگام نمودن مردم در راستای سازگاری با کم آبی را داشته است.

مدیر آبفا سمیرم اعلام کرد: هم اکنون بیش از ۸۵ درصد مردم الگوی مصرف آب را رعایت می کنند این درحالیست که در نیمه اول سال جاری مردم سمیرم شاهد هیچ گونه قطعی آب نبودند ،نهایتا در پیک مصرف با افت فشار روبرو می شدند.

نصیری به کاهش هدر رفت آب در سمیرم اشاره کرد و اظهار داشت: هدر رفت آب در سنوات اخیر از ۳۱ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته است ولی روند انجام اصلاحات در خطوط انتقال و شبکه توزیع آب جهت کاهش آب بدون درآمد به میزان کمتر از ۱۵ درصد ادامه دارد.

سلسله برنامه های سازگاری با کم آبی در قالب جنگ شادی با جامعه هدف تمامی اقشار جامعه و به ویژه کودکان در سالهای اخیر در شهرستانهای استان اصفهان به همت روابط عمومی آبفای استان انجام می گیرد و در سال جاری نیز با حضور چشمگیر مردم در سطح شهرهای استان تا مرداد ماه سال جاری ادامه دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا