آبشار سوله دوکل، یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران

آبشار سوله دوکل یا دیزج یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران و یکی از جاذبه های طبیعی استان آذربایجان غربی است. این آبشار زیبا در موقعیت جغرافیایی E445213 N371023 و در دامنه کوه دالامپر در منطقه مرگور واقع شده است.

در نزدیکی آبشار دیزج، روستایی به همین نام وجود دارد. آبشار دیزج با چمن‌زارهای اطراف در نزدیکی روستای دیزج از توابع زیوه در جنوب غربی شهرستان ارومیه واقع شده است.

آبشار سوله دوکل یکی از سرشاخه‌های رودخانه باراندوزچای محسوب می شود.

از ویژگی های مهم این منطقه که باعث جذب گردشگران می شود، مهمان نوازی غافلگیر کننده روستائیان و عشایر منطقه است. این عشایر با لهجه کردی بادینی (کرمانج) صحبت می کنند و بسیار مهمان نوازند.

به دلیل قرار گرفتن آبشار سوله دوکل در محدوده ای کوهستانی و سرسبز، این منطقه به تفرجگاهی برای اهالی ارومیه و گردشگران اکوتوریست و کوهنوردان تبدیل شده است که عمدتا در روزهای تعطیل هزاران نفر را به دامن طبیعت می کشاند.

مسير دسترسي به آبشار سوله دوکل از بخش زيوه و روستاي ديزج، کسيان، کوله بي و سوله دوگل است. مسیر این آبشار تا روستای کسیان آسفالت بوده و از روستای کسیان تا روستای کوله بی خاکی هموار، و از روستای کوله بی تا آبشار سوله دوکل راه کمی ناهموار است.

آبشارسوله‌دوکل (2)

آبشارسوله‌دوکل (3)

آبشارسوله‌دوکل (4)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا