با هدف اصلاح شبکه های آب روستایی صورت می پذیرد؛

طرح عمرانی "100-300" در استان اصفهان اجرا می شود

 

 

به گزارش دنیای اسرار:مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان از آغاز اصلاح ۳۰۰ کیلومتر شبکه آب روستایی این استان در بازه زمانی ۱۰۰ روزه در قالب طرحی با عنوان “۱۰۰-۳۰۰” که از آذر ماه تا اسفند ماه ۹۹ عملیاتی می گردد، خبر داد.

هاشم امینی با تشریح دستاوردهای یکپارچه سازی آب و فاضلاب شهری و روستایی، هدف از اجرای طرح “۱۰۰-۳۰۰” را تامین آب آشامیدنی سالم و پایدار و افزایش کیفیت آن برشمرد.

وی هزینه اجرای طرح مذکور را بالغ بر ۵۷ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این طرح موجب تکمیل طرح های آبرسانی در ۹۶ روستا مشتمل بر چند مجتمع آبرسانی روستایی می شود.

مدیر عامل شرکت آبفا استان اصفهان همچنین عنوان کرد با اجرای این طرح علاوه علاوه بر ۹۴۸ روستای تحت پوشش آبرسانی شرکت، ۱۸ روستای جدید نیز تحت پوشش قرار می گیرند.

امینی با بیان اینکه در  این طرح ۲۲ سامانه و تاسیسات آبرسانی، مشترک و تجمیع می‌شود تصریح کرد: افزایش کیفی ظرفیت آبرسانی به ۱۷ روستا که پیش‌تر مشکل وجود نیترات در آب داشتند از جمله دیگر مزایای طرح مذکور است.

وی با اشاره به اینکه افزایش کمی ظرفیت آبرسانی به روستاها جزو اولویت‌های این شرکت به شمار می‌رود اظهارداشت:  ۱۳۶ روستا از مزیت این طرح بهره‌مند می‌شوند و ۷۰ روستا به منابع آب پایدار و سالم دسترسی پیدا می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان حذف آبرسانی سیار برای ۲۰ روستا و کاهش آبرسانی سیار به ۱۲ روستا را از دیگر نتایج طرح برشمرد و گفت: مقدار کاهش هدررفت آب پس از اجرای پروژه حدود ۲ درصد و معادل یک میلیون متر مکعب در سال است.

امینی تصریح کرد: پس از یکپارچه سازی شرکت‌های آبفا شهری و روستایی که با هدف کوچک‌سازی و چابک سازی انجام شد، زمینه استفاده مشترک از تجهیزات و تاسیسات به دست آمد که  به افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت خدمات به ویژه برای روستاها منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از نتایج این یکپارچه سازی، کاهش بار هزینه‌های جاری و انتقال سرمایه حفظ شده به بخش‌های عمرانی و هزینه کرد برای دیگر طرح‌هاست.

وی با بیان اینکه موضوع یکپارچه سازی شرکت های آبفا شهری و روستایی نیز به عنوان پروژه ای  مهم از بخش ساز و کارهای پویش الف-ب ایران در دستور کار وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور قرار گرفت اظهار داشت: . پس از انجام مطالعات اولیه و برگزاری جلسات کارشناسی در اواخر سال ۱۳۹۸، در راستای تحقق اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و پس از تصویب شورای عالی اداری و هیات وزیران، یکپارچه سازی شرکت های مذکور آغاز شد و ۳۵ شرکت آب و فاضلاب شهری با ۳۱ شرکت آب و فاضلاب روستایی در سراسر کشور دارای ساختار یکپارچه در بخش ارائه خدمات شهری و روستایی شدند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان افزایش بهره‌وری در ارائه خدمات به مشترکان را مهمترین مزیت طرح یکپارچه سازی شرکت های آبفا شهری و روستایی دانست تصریح کرد: از مهم ترین مزایای یکپارچه سازی می توان به مدیریت واحد و یکسان توزیع منابع آب شرب در یک منطقه، ارتقای سطح خدمات مناطق روستایی و کم کردن فاصله آن با مناطق شهری، ارتقای  تاسیسات آبرسانی در مناطق روستایی، جلوگیری از تصمیم گیری های متفاوت درخصوص توزیع آب در یک منطقه، مدیریت بهینه و کارآمدتر توزیع آب شرب به واسطه تسلط و اشراف کامل بر همه منابع آبی یک منطقه و در اختیار داشتن آمار و اطلاعات واحد اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت افزایش اقدامات الکترونیکی و غیرحضوری به ویژه در دوران کرونا افزود: در راستای تکریم روستاییان و حفظ سلامت و حداقل ارتباط حضوری که افزایش رضایتمندی را نیز به دنبال دارد، بسیاری از اقدامات به صورت غیرحضوری و با کیفیت بالا همچون شهرها برای روستاها نیز انجام می‌پذیرد.
مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان به اهمیت افزایش نشت‌یابی و جلوگیری از هدر رفت آب اشاره و خاطرنشان کرد: آب بدون درآمد شهری ۱۶.۱ درصد برآورد می‌شود  و این میزان در روستاها در مقایسه با شهرها  بالاتر است که با اجرای طرح‌های مختلف، آن را نیز کاهش می دهیم.

هاشم امینی با اشاره به اینکه استان اصفهان در طرح یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب پیشرو بوده است، افزود: مجموعه آب و فاضلاب استان امسال به دلیل ایجاد سامانه ۱۵۲۲ در جشنواره شهید رجایی یکی از دستگاه‌های برتر در زمینه خدمات الکترونیک شناخته شد، از این رو تاکید بر این شد که سامانه ۱۵۲۲ برای روستاهای استان نیز راه اندازی شود تا روستاییان برای دریافت خدمات کوچک مانند تغییر نام، قبض المثنی و یا حتی خدمات اولیه مثل درخواست انشعاب آب و فاضلاب نیازی به مراجعه حضوری به شرکت‌ها و شهرها نداشته باشند.
وی ادامه داد: راه اندازی سامانه ۱۵۲۲ روستایی نیازمند زیرساخت‌هایی بود و باید تمام پرونده‌های آب و فاضلاب روستایی اسکن و بایگانی الکترونیکی می‌شد که خوشبختانه در هشت ماهه گذشته پرونده ۹۵ درصد از بیش از ۲۳۰ هزار مشترک روستایی بایگانی الکترونیک شده است و از این پس می‌توانند خدمات آب را از طریق این سامانه دریافت کنند.

امینی خاطر نشان ساخت با انجام این اقدامات الکترونیکی غیر حضوری علی رغم اینکه ۱۷ درصد مشترکین آب استان را انشعابات روستایی تشکیل می دهد، سهم تماس های غیرحضوری مشترکین به سامانه ۱۵۲۲ بالغ بر ۲۳ درصد کل تماس ها می باشد که نشان از موفق بودن طرح یکپارچه سازی و خدمات غیرحضوری مشترکین در سطح استان دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از دیگر خدمات شبانه روزی شرکت را سامانه ۱۲۲ عنوان کرد و تصریح نمود: سامانه ۱۲۲ پل ارتباطی مردم و شرکت های آب و فاضلاب می باشد که به وسیله آن مشترکین می‌توانند حوادث حوزه آب مانند ترکیدگی لوله ها، حادثه در انشعاب آب و اشکال در شبکه توزیع و انتقال و همچنین در حوزه فاضلاب مشکلاتی همچون گرفتگی فاضلاب، فقدان دریچه یا شکستگی خط را به شماره ۱۲۲ گزارش دهند. این مرکز   با استفاده از سیستم یکپارچه امداد رسانی در تمام سطح استان امکان رسیدگی هر چه سریع‌تر به مشکلات آب و فاضلاب مشترکان را فراهم ساخته است .

وی با بیان اینکه در حال حاضر سامانه ۱۲۲ آبفا استان اصفهان پاسخگوی مشترکان در ۹۸ شهر و۹۴۸ روستا می باشد افزود: هم اکنون حدود ۵ میلیون نفر در استان از شبکه آبرسانی پایدار برخودار هستند که مشتمل بر دو میلیون و ۳۲۵ هزار و ۸۴۳ آحاد مشترک می باشد. همچنین یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۲۰۳ آحاد مشترک فاضلاب در استان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا