کشورهای همسایه متقاضی ماسک تولیدی آذربایجان‌شرقی هستند

تبریز- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ذخیره راهبردی ماسک بر اساس پیش‌بینی اوج مصرف آینده ضروری است، گفت: کشورهای همسایه متقاضی ماسک تولیدی آذربایجان‌شرقی هستند.

به گزارش ارک خبر،حبیب امین زاده، با اشاره به انباشت ماسک در واحدهای تولیدی استان و کاهش تقاضا در بازار مصرف داخلی، افزود: با توجه به تقاضای بازارهای خارجی به ویژه کشورهای عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان، درخواست ذخیره استراتژیک ماسک و صدور مجوز از سوی وزارت صمت برای صادرات مازاد تولید ماسک ارائه و این درخواست مصوب شده است و منتظر ابلاغ رسمی آن برای صادرات هستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق ماسک و مواد ضدعفونی کننده به خارج منتقل می‌شود، اظهار داشت: با صدور این مجوز از قاچاق ماسک جلوگیری و بر میزان صادرات کشور افزوده می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: صدور این مجوز علاوه بر ارزآوری، از حبس شدن سرمایه واحدهای تولیدی استان جلوگیری و گشایشی در آزاد شدن سرمایه آنها فراهم می‌شود.

امین زاده، ادامه داد: در اوایل اسفند ۹۸ در این استان یک دستگاه با ظرفیت تولید روزانه سه هزار ماسک و سه واحد تولید مواد ضدعفونی کننده وجود داشت در حالی که اکنون به جایی رسیده‌ایم که امکان صادرات این مواد فراهم شده است.

وی یادآوری کرد: در زمان کنونی قیمت دولتی ماسک یک هزار و ۲۰۰ تومان است، در حالی که ماسک ارزان‌تر از نرخ دولتی در سطح این استان برای متقاضیان عرضه می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در سطح استان واحدهای تولید کننده ماسک در یک شیفت کاری می‌توانند تا ۲ میلیون عدد ماسک تولید کنند و مشکلی در تیراژ تولید وجود ندارد و فقط احتمال بروز مشکل در تأمین مواد اولیه است.

امین زاده، افزود: با توجه به پتانسیل صنایع استان به ویژه بخش ماشین سازی و قطعه سازی و وجود ارتباط بین صنعت و دانشگاه، اواخر فروردین امسال با مهندسی معکوس موفق به تولید دستگاه‌های تولید ماسک شدیم و هم اکنون حدود ۴۲۰ دستگاه تولیدی استان در نقاط مختلف کشور به تولید ماسک مشغول هستند.

وی با اشاره به تکلیف استان در سال جهش تولید برای داخلی سازی و بومی سازی قطعات صنعتی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، اظهار داشت: این استان در جریان کرونا به این هدف رسید و با توجه به تولید این دستگاه‌ها در سطح استاندارد بین المللی، هم اکنون تقاضا برای خرید این دستگاه‌ها در کشورهای منطقه زیاد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا