یکسان سازی مقیاس نقشه های شهری مهم ترین مولفه جمع آوری اطلاعات آماری

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، یکسان سازی مقیاس نقشه های شهری را مهمترین مولفه در جمع آوری اطلاعات طرح های آماری و سرشماری های عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ عنوان کرد.

به گزارش ارک خبر، حیدر فتح‌زاده صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی «مدیران و مسئولان نقشه دستگاه‌های اجرایی استان »، اظهار کرد: نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن، توسط دستگاههای استان مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا باید از موازی کاری ها و دوباره‌کاری‌ها در حوزه تهیه و بروزرسانی نقشه و اطلاعات مکانی پرهیز شود.
وی افزود: لازم است برای افزایش بهره‌وری، اطلاعات مکانی تهیه شده توسط دستگاه‌های مختلف در اختیار یکدیگر قرار گیرد تا از صرف هزینه های اضافی جلوگیری بعمل آید.
فتح‌زاده بر ضرورت ارائه آموزش های تخصصی و جدید در حوزه اطلاعات مکانی و توانمندسازی منابع انسانی تاکید و اضافه کرد: باید در انجام تحلیل های مکان محور نهایت دقت و تمرکز اعمال شود تا بر اساس آن برنامه‌ریزی مناسبی در سطح استان صورت گیرد.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، تحلیل اطلاعات مکانی و بهره گیری از جانمایی اطلاعات بر روی نقشه های شهری و روستایی را به عنوان گامی مهم و موثر در برنامه ریزی دقیق مبتنی بر ارتقای شاخص‌های بهره وری در نظام برنامه ریزی مبتنی بر آینده نگری دانست.
وی همچنین یکسان سازی مقیاس نقشه های شهری و فراهم آوری زمینه بهره مندی دستگاه های اجرایی از یک مقیاس واحد در تهیه و بهنگام سازی نقشه های شهری و روستایی را به عنوان مهم ترین مولفه در جمع آوری اطلاعات طرح های آماری و سرشماری های عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ اعلام کرد.

اهمیت نقشه و اطلاعات مکانی در اجرای طرح های آماری

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه به اهمیت و جایگاه نقشه و اطلاعات مکانی در اجرای طرح های آماری و سرشماری عمومی نفوس و مسکن و برنامه ریزی‎های توسعه ای استان اشاره و در خصوص سرشماری ثبتی مبنای سال ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه کرد.
فرهاد ذوقی بر لزوم ایجاد یک پنجره واحد برای مدیریت تولید و بروزرسانی، نظارت فنی و ارائه خدمات مربوط نقشه تاکید کرد.
وی تصریح کرد: جهت جلوگیری از موازی کاری‎ها در حوزه تهیه و بروزرسانی  نقشه و اطلاعات مکانی و هدررفت منابع مالی، لازم است دبیرخانه‌ای با عضویت دستگاه‌های اجرایی متولی نقشه و اطلاعات مکانی استان تشکیل شود تا وضعیت نقشه و اطلاعات مکانی موجود در استان را مورد پایش مستمر قرار دهد؛ بر قراردادهای تهیه و بروزرسانی نقشه ها و تخصیص بودجه مرتبط با اطلاعات مکانی نظارت داشته باشد و اشتراک گذاری نقشه‌ها بین دستگاههای اجرایی را مدیریت کند.
مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در خصوص ضوابط اجرایی بند ۲۸  دستورالعمل اجرایی بودجه ۱۴۰۲ با محوریت نقشه و اطلاعات مکانی توضیحاتی ارائه و اضافه کرد: هرگونه تهیه و بروزرسانی اطلاعات مکانی طبق قانون بایستی با نظارت سازمان نقشه برداری کشور صورت گیرد.
فاطمه مهدی پور از نمایندگان دستگاه ها درخواست کرد: در گام اول گزارشی از وضعیت داده ها و نقشه های مکانی خود و قراردادهای مرتبط با نقشه دستگاه مربوطه را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارائه نمایند.
در ادامه جلسه نمایندگان دستگاه‌های مدعو به ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت نقشه های تهیه شده یا در دست اقدام در سازمان متبوع خود و بیان مسائل و مشکلات مربوط به تولید و بروزرسانی نقشه های شهری و روستایی پرداختند.
در این جلسه با موافقت نمایندگان و مسئولان نقشه دستگاه‌های اجرایی مقرر گردید بر اساس پیشنهاد معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی دبیرخانه‌ای در خصوص تهیه و رصد نقشه های پایه‌ای تشکیل شود و مطابق قوانین ابلاغی فرایندهای تهیه نقشه در استان را مورد رصد و پایش قرار دهد و راهکارهای به اشتراک گذاری اطلاعات مکانی را بررسی کند.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا