گذر از بحران کم آبی = همکاری در مدیریت مصرف بهینه آب

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

گذر از بحران کم آبی = همکاری در مدیریت مصرف بهینه آب

 

«همکاری در مدیریت مصرف آب، می تواند ما را از تنش آبی در تابستان سال جاری در استان اصفهان عبور دهد و این پیام مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به همه شهروندان و مشترکین است.»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان که به مناسبت هفته صرفه جویی آب (1 تا 7 تیر) در جمع بیش از 70 خبرنگار و عکاس حاضر شده بود با بیان این مطلب گفت: در 93 شهر استان اصفهان که جمعیتی افزون بر چهار میلیون نفر را در خود جای داده و تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان است اگر به طور استاندارد برای هر نفر در شبانه روز 150 لیتر مصرف آب در نظر بگیریم و هر نفر 5/1 لیتر مصرف خود را کاهش دهد جمعاً در شبانه روز 6 میلیون لیتر مصرف آب در استان کاهش می یابد که این میزان می تواند تأمین آب را برای 40 هزار نفر امکان پذیر سازد. بنابراین همکاری همه مشترکین و شهروندان در مصرف آب در تابستان سال جاری، می تواند ما را از تنش های آبی، به خوبی عبور دهد.

هاشم امینی اظهار داشت: با توجه به اینکه استان اصفهان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و مردم در بخش های مختلف نیز تنش آبی را حس کرده و می کنند به نظر می رسد صرفه جویی در مصرف آب فقط نباید منحصر به هفته صرفه جویی در مصرف آب باشد و در این راستا، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در حوزه آب شرب معتقد است در مقاطع مختلف مصرف بهینه آب باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان این که ما ده سال است خشکسالی را تجربه کرده ایم و شاهد کاهش بارش نسبت به دیگر استان ها هستیم، اظهار داشت: ما در استان اصفهان، محدودیت تأسیسات در زمینه آب شرب هم داریم و مسئولان استان، مردم و مشترکین و رسانه ها به موضوع بحران یا تنش آبی واقف هستند و این امر برای آنها ملموس و محسوس است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: 85 درصد تأمین آب امروز در 93 شهر استان، از طریق تصفیه خانه بزرگ اصفهان و 15 درصد از چاه ها، قنوات و چشمه ها تأمین می شود. این در حالی است که از سال 87 تا سال 95، بیش از 500 هزار واحد به آمار مصرف کنندگان آب شرب اضافه شده است و از 5/1 میلیون واحد به دو میلیون واحد یا آحاد رسید.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته به جهت کاهش بارش و از دست دادن منابع آبی، خشک شدن و کاهش ظرفیت 124 چاه و اینکه هیچ منبع جدید آب شربی در 56 شهر و 300 روستای تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اضافه نشده است، ما با مدیریت توزیع و فناوری های روز توانستیم کمبود آب را جبران کنیم و وظیفه داریم با استفاده از ظرفیت های استان در قالب بهره‌گیری از فناوری های روز، فرهنگی و بهره برداری، کمبود آب تا زمان ایجاد منابع جدید که سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ است را مدیریت کنیم.

امینی می گوید: ما 5400 لیتر بر ثانیه در حوزه آب شرب را از دست دادیم در حالی که 500 هزار واحد مصرف کننده نیز اضافه شده است، بنابراین باید تلاش کنیم تا با مدیریت مصرف و توزیع، کمبود آب را جبران نماییم که در این راستا رسانه ها به عنوان پل ارتباطی مردم و دستگاه های اجرایی به خصوص شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به عنوان ظرفیت فرهنگی در حوزه اجتماعی می توانند به ما کمک کنند و نقشی پررنگ داشته باشند.

وی چهار بخش و محور، اقدامات فنی و مهندسی، تعرفه ای، قانونی و اقدامات فرهنگی را از راهکارهای هدف گذاری شده برشمرد و افزود: اگر اقدامات و فعالیت های فنی و مهندسی انجام نمی شد امروز شرایط بسیار سخت تری را در تابستان داشتیم. البته در چهار سال گذشته سامانه تله متری را در شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان راه اندازی کردیم تا برخی مشکلات برطرف شود. از سوی دیگر سامانه مدیریت یونیک یا فشار که الگو گرفته از شهر توکیو ژاپن بود را در یک کار خاص و خلاقانه مورد استفاده قرار دادیم تا بتوانیم آب شهرها و روستاها را تأمین کنیم.

وی اصلاح شبکه و انشعابات آب را از دیگر فعالیت های جدی شرکت آب و فاضلاب دانست و گفت: در سال 95، از 245 کیلومتر توسعه شبکه، 76 کیلومتر اصلاح شبکه های فرسوده انجام شد و برای اولین بار در کشور اکیپ نشت یابی متشکل از سه اکیپ از همکاران در نقاطی که نیاز به نشت یابی بود وظیفه خود را انجام دادند و در چند سال گذشته بیش از 700 لیتر بر ثانیه آب که می توانست به هدر رود را به چرخه توزیع باز گرداندیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اظهار داشت: اجرای خطوط توزیع و انتقال شهر اصفهان در قالب پروژه خط انتقال خیابان شهید فهمیده از خمینی شهر تا پارک قلمستان ظرف دو سال با اعتبار 167 میلیارد ریال انجام شد که از اقدامات بخش فنی و مهندسی بود. همچنین از سال 89 تا 95 ، میزان آب بدون درآمد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از 31 درصد به 17 درصد کاهش یافت و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در کاهش آب بدون درآمد رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داد و سرانه مصرف آب نیز در شبانه روز از 189 لیتر در سال 86 ، به 151 لیتر در شبانه روز در سال 95 رسید.

امینی اقدامات تعرفه ای، قانونی و فرهنگی را از دیگر راهکارها برشمرد و افزود: فعالیت های بسیار خوبی در زمینه های تعرفه ای، قانونی و فرهنگی در شرکت آب و فاضلاب تاکنون انجام شده است که کشف، جمع آوری و تعیین تکلیف انشعابات غیرمجاز، برخورد با انشعابات پرمصرف، جمع آوری پمپ های غیرمجاز و … از آن جمله است. البته ما با نصب پمپ مخالف نیستیم ولی مخالف نصب پمپ های غیرمجاز و غیراستاندارد هستیم و امسال برنامه جدی برای برخورد با مشترکینی که اصول را رعایت نمی کنند داریم تا حقوق مردم تضییع نشود.

وی با تأکید بر اقدامات فرهنگی در مدیریت مصرف آب گفت: ما باید مردم را مجاب کنیم که اگر بخواهیم از منابع محدود آب مراقبت و مواظبت کنیم تا نسل های آینده آرامش داشته باشند باید مصرف آب را مدیریت کنیم و اقدامات فرهنگی انجام دهیم و اگر تک تک آحاد جامعه، نقش خود را در مصرف بهینه آب و مدیریت آن، ایفا کنند می توان گفت 50 درصد راه در حوزه مدیریت مصرف آب طی شده است.

امینی پخش برنامه های رادیو و تلویزیونی در طول سال در زمینه مدیریت مصرف آب را از
برنامه های فرهنگی مدیریت مصرف آب و استمرار آن در سال جاری برشمرد.

وی از تشکیل اولین خانه فرهنگ آب از سوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در کشور خبر داد و افزود: ما برای اولین بار خانه فرهنگ آب را در اصفهان برای سنین مختلف ایجاد کردیم که در تمامی فصول سال به طور جدی فعالیت می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان می گوید: در هفته صرفه جویی آب در تابستان سال جاری ما برنامه هایی را تدارک دیده ایم.

امینی افزود: بسته پیشنهادی در هفته صرفه جویی مصرف آب برای گذر از مشکل آب، اعزام اکیپ های مروجین مصرف بهینه آب در ادارات، جامعه، مساجد و پارک ها، جمع آوری پمپ های غیرمجاز و … در طول تابستان در مصرف آب در استان اصفهان به اجرا در می آید.

وی گفت: مردم نقش 50 درصدی در حوزه مدیریت مصرف آب دارند به گونه ای که اگر دمای هوا کمتر از 33 درجه سانتیگراد باشد ما مشکل تأمین آب نخواهیم داشت اما اگر دمای هوا به 35 درجه برسد، 16 درصد، دما بین 35 تا 37 درجه سانتیگراد باشد 20 درصد، 37 تا 39 درجه سانتیگراد باشد 25 درصد و 39 تا 42 درجه سانتیگراد دمای هوا باشد نزدیک 30 درصد افزایش مصرف آب خواهیم داشت این در حالی است که 5400 لیتر بر ثانیه ظرفیت آب را هم از دست داده ایم و باید تا راه اندازی سامانه دوم آب، این شرایط سخت را مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ساعت 16 تا 21 را پیک مصرف آب اعلام کرد و گفت: در این ساعات مصرف آب افزایش می یابد که باید مصرف آب مدیریت شود.

امینی با تشکر از همکاری شرکت فولاد مبارکه در اجرای شبکه های آب و فاضلاب و تصفیه خانه ها گفت: ما در سال گذشته، 153 میلیارد تومان قرارداد بیع متقابل برای احداث شبکه های فاضلاب برخوار، نجف آباد و … داشتیم همچنین بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان را با بهره گیری از ظرفیت فاینانس با 177 میلیارد تومان شروع کردیم و از روش های جهانی در بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان استفاده می کنیم که 25 کیلومتر از 360 کیلومتر بازسازی به روش حفر بدون ترانشه انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اظهار داشت: در سال 96 نیز ما بهره برداری از پروژه های حاشیه شمالی شهر اصفهان را که 54 کیلومتر است با اعتبار 28 میلیارد تومان انجام دادیم. همچنین آبرسانی به شهر دهاقان با 41 کیلومتر خط انتقال با 20 میلیارد تومان را در سال جاری به پایان خواهیم رساند. این در حالی است که کل پروژه های شرکت آب و فاضلاب، استان را به کارگاهی بزرگ مبدل ساخته است.

امینی آبرسانی به گلشهر گلپایگان را با ده میلیارد تومان که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، آغاز آبرسانی به منطقه مورچه خورت با اعتبار 20 میلیارد تومان، آغاز عملیات اجرایی فاضلاب شهر کوشک با اعتبار 15 میلیون تومان، آغاز عملیات اجرایی فاضلاب شهرهای دیزیچه و زیباشهر با اعتبار 96 میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی شبکه فاضلاب کهریزسنگ با اعتبار 15 میلیارد تومان را از دیگر اقدامات انجام شده و در حال انجام شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خواند.

وی خاطرنشان کرد: از سال 77 تا 92، هفتاد و دوکیلومتر لوله‌گذاری شبکه در نجف‌آباد انجام شده بود که با یک اقدام جهادی و با استفاده از تبصره 3 و کمک شورا، از سال 92 تا سال گذشته، 180 کیلومتر لوله‌گذاری انجام شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه افزود: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از سال 88 تا 92، حدود 4/27 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردم را جذب کرد که این میزان در یک اقدام پسندیده از سال 92 تا 95، به 676 میلیارد تومان رسید.

امینی خاطرنشان کرد: از 23 تصفیه‌خانه کشور که در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بود دو تصفیه‌خانه پروژه اقتصاد مقاومتی در استان باید اجرایی می‌شد که تصفیه‌خانه فاضلاب سده ورنامخواست افتتاح شد و شبکه فاضلاب شهر خوانسار نیز در اواخر مرداد و در دولت یازدهم به پایان خواهد رسید.

در پایان این نشست صمیمانه مدیر عامل و معاونین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به سئوالات متعدد خبرنگاران پاسخ گفتند.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا