86 درصد مشترکین خانگی استان اصفهان الگوی مصرف آب را رعایت می کنند

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

امروز شرایط به نحوی است که به علت عدم بارش مردم باید در مصرف آب دقت کرده و آن را مدیریت کنند و ما نیز به اندازه نیاز مردم آب در استان توزیع می کنیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: شرایط اقلیمی، عدم بارش و تأخیر در بارش موجب شد تا امسال در دومین روز فصل زمستان آب مخزن سد زاینده رود که باید یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب را ذخیره کند امروز این میزان به زیر 150 میلیون مترمکعب آب که عدد بسیار خطرناکی است برسد. این در حالی است که باران مؤثری در حوضه زاینده رود و شهر اصفهان نداشتیم و امسال در مقایسه با سال گذشته، شرایط مناسبی نیست.
مهندس هاشم امینی افزود: سد زاینده رود، مصرف آب 6 میلیون نفر یعنی بیش از 4میلیون جمعیت شهر اصفهان و 56 شهر و 300 روستا را تأمین و آنها را مشروب می کند.
وی با اشاره به اقدامات شرکت آب و فاضلاب و راهکارهای لازم در مدیریت مصرف آب گفت: ظرفیت های منابع محلی استان اصفهان هم به لحاظ کمی و کیفی یعنی چاهها افت کرده و ما آبی را که مورد تأیید مرکز بهداشت نباشد نمی توانیم استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مدیریت مصرف آب را از راهکارهای برون رفت از این مشکلات دانست و گفت: ما مدیریت مصرف آب را در 8سال گذشته انجام دادیم که خروجی خوبی هم داشت.
وی با بیان اینکه رسانه ها می توانند نقش مؤثر در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در جامعه داشته و مردم را آگاه کنند افزود: ما باید مردم را بیش از پیش آگاه و تغییر رفتار مشترکین را در مصرف بهینه آب شاهد باشیم.
مهندس امینی تصریح کرد: با اقداماتی که شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در مدیریت تقاضای آب انجام داده و اتفاقاتی که در هشت سال گذشته صورت گرفت باعث شد میزان آب بدون درآمد از 31درصد امروز به حدود 17 درصد کاهش یافته و مورد تأیید وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بوده و در حقیقت استان اصفهان در زمینه کاهش آب بدون درآمد در کشور رتبه اول را داراست.
از سوی دیگر در 100 نقطه از خطوط انتقال آب عملیات نشت گیری انجام شد، و این آبها به شبکه چرخه توزیع آب بازگشت. همچنین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از فناوری روز دنیا در حوزه تله متری شبکه های آب و مدیریت فشار، مدیریت هوشمند شبکه توزیع آب را اجرایی نمود و به اذعان مسئولان کشوری، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در مدیریت هوشمند شبکه آب در کشور فعالیتهای خوبی را به انجام رسانده است و ما نیز درنظر داریم تا اواسط سال آینده بخش عظیمی از شهر اصفهان را زیرپوشش شبکه هوشمند توزیع آب با بهره گیری از فناوری در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری قرار دهیم همچنین در حوزه فرهنگی نیز علاوه بر ارتباط با رسانه ها، ما سال گذشته تنها خانه فرهنگ آب در کشور را در اصفهان افتتاح کرده که مسئولیت فرهنگ سازی مصرف بهینه آب میان اقشار مختلف جامعه را دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به فعالیتهای انجام شده فرهنگی در راستای مدیریت مصرف بهینه آب گفت: آموزش مصرف بهینه آب در خانه فرهنگ آب برای دانش آموزان مدارس، آموزش ضمن خدمت معلمان در مدیریت مصرف آب در تصفیه خانه باباشیخعلی، برگزاری مسابقات نمایشی و تئاتر در سطح استان، انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش، در راستای فرهنگ سازی مصرف صحیح آب از جمله اقداماتی است که با استقبال دست اندرکاران روبرو بوده و جا دارد از همکاری مدیرکل و مسئولان آموزش و پرورش استان نیز قدردانی گردد.
مهندس امینی پخش برنامه جاری حیات از رادیو در چهار سال گذشته مستمر و مداوم در حوزه مدیریت مصرف آب را از سوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از اقدامات خاص این شرکت برشمرد و گفت: استان اصفهان تنها شرکت در کشور است که 4 سال متوالی برنامه ای تحت عنوان جاری حیات با مضمون مصرف بهینه آب را از صدای مرکز اصفهان پخش نموده است و این فرایند همچنان ادامه دارد این درحالیست که امروز و در آغاز فصل زمستان، از مردم استان اصفهان نیز انتظار می رود باتوجه به شرایط کنونی، مصرف آب را جدی تر مدیریت کرده تا رحمت نزول آسمانی را شاهد باشیم. البته باید اذعان داشت که مردم استان اصفهان تاکنون هم الگوی مصرف آب را رعایت کرده اند.
مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: درچند سال گذشته علیرغم اینکه مطابق با استاندارد سالیانه باید شاهد افزایش 5 الی 6 درصدی مصرف آب باشیم اما این عدد در استان اصفهان منفی بوده که نشان از صرفه جویی بیشتر مردم دارد و امید است استان اصفهان در مصرف سرانه آب در کشور الگو باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بر ضرورت مصرف بهینه آب تأکید کرد و گفت: باتوجه به شرایط مخزن سد زاینده رود مردم باید همچون تابستان در فصل زمستان امسال نیز با مصرف بهینه آب این منبع حیاتی را مدیریت کنند.
وی هزینه تولید هر مترمکعب آب را هزار تومان اعلام کرد و گفت: ما بطور متوسط هرمتر مکعب آب را با قیمت 420 تومان در اختیار مشترکین قرار می دهیم.
مهندس هاشم امینی گفت: اگر گزارشی به 122 شرکت آب و فاضلاب مبنی بر استفاده از استخرهای منازل داده شود بطور قطع باتوجه به شرایط کم آبی برخوردهای لازم را در زمینه قطع آب آنان انجام می دهیم.
این درحالی است که 86درصد مصرف کنندگان خانگی ما زیر 20 مترمکعب در ماه آب استفاده می کنند که مطابق با الگوی مصرف است و بقیه بیش از الگوی مصرف آب استفاده می نمایند که جزو مشترکین پرمصرف به شمار می روند که به آنان همواره توصیه شده تا مصرف خود را کاهش دهند و اقداماتی هم برای این قشر پرمصرف اجرایی گردیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از همکاری تنگاتنگ رسانه ها با شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و برقراری ارتباط دوسویه مردم و مسئولان این شرکت در پیشبرد اهداف قدردانی کرد.
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان هم در این نشست خبری گفت: از نظر تعداد 87 درصد مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان را مشترکین خانگی و 13 درصد غیرخانگی هستند ولی از نظر مصارف 77درصد بخش خانگی و 23درصد بخش غیرخانگی به خود اختصاص داده است.
رضا رضایی با بیان اینکه مشترکین پرمصرف از سوی شرکت آب و فاضلاب شناسایی و احصاء می شوند افزود: با تشکیل کارگروه های مروجین مصرف شناسایی مشترکان پرمصرف تذکر و در موارد خاص اخطار کتبی به آنها داده می شود.
وی ادامه داد: در سال 87، 66/6 درصد مشترکین الگوی مصرف آب را رعایت می کردند که این میزان در پایان سال 95، به 86 درصد رسید که باز هم باید الگوی مصرف آب بیش از این کاهش یابد این درحالی است اکیپ مروجین مصرف بهینه آب با پایش باغات، استخرها، کارواش، ادارات، اماکن عمومی و خصوصی از مصرف بی رویه آب جلوگیری می نمایند.
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان اعلام کرد: در طی سال 95 و شش ماه سال جاری، حدود 975 هزار اخطار به صورت کتبی به مشترکان پرمصرف آب داده شده و به تمام مشترکین غیرخانگی هم سرکشی کرده و آنان را راهنمایی و حتی کلاس هاس آموزشی برگزار کردیم که این اقدامات در نهایت موجب شد تا ما از نظر مصارف که در سال 87، 47درصد مصارف صفر تا 20 مترمکعب داشته باشند این میزان در سال 95 به 86 درصد برسد و مصارف 40 مترمکعب در ماه به بالا زیر یک درصد برسد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا