گزارش نشست خبری سخنگوی امور خارجه

خبرگزاری ارک: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان این‌که «وزارت امور خارجه درجریان سفر یک هیأت از طالبان به ایران نیست»،‌ گفت: باید پیگیری شود که منابعی که خبر سفر هیأت طالبان را بیان کردند با چه اطلاعات و مسوولیتی این خبر را منتشر کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرضیه افخم در نشست خبری صبح روز چهارشنبه خود با خبرنگاران هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره کشتی نجات ایران، ‌اظهار کرد: این کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه بوده و در هماهنگی کامل با سازمان ملل، صلیب سرخ جهانی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان امور قضایی است. ما در ارتباط و هماهنگی کامل با این سازمان‌ها هستیم.

او افزود: اگر رفتاری خلاف این هماهنگی‌ها رخ دهد نه تنها واکنش ما بلکه واکنش همه نهادهای مرتبط بین‌المللی را در بردارد. امیدواریم این کشتی به یمن رسیده تا کمکی به شرایط فاجعه بار این کشور باشد.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات تهدیدآمیز مقامات آمریکایی علیه کشورمان، گفت: پاسخ‌های مناسب، قوی و قاطعانه‌ای به این تهدیدها داده شده است. جمهوری اسلامی ایران دارای منطق و عقلانیت بوده و پاسخ روشنی نیز به این تهدیدها داده است. این تهدیدها گزینه‌های ناکارآمدی است و برای استفاده در فضای تبلیغاتی و خبرسازی استفاده می‌شود. توخالی و پوشالی بودن این تهدیدها بدیهی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین با بیان این‌که «مقامات کشورمان به این اظهارات واکنش نشان داده‌اند و طرف مقابل پیام صریح ما را دریافت کرده است»، افزود: جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه مردمی خود و رویکرد عقلانی و منطقی در موضوعات مختلف منطقه‌یی و بین‌المللی حضور یافته و توان دیپلماسی کشور ما در جهان با استقبال مواجه شده است. این تهدیدات مقامات آمریکایی امری تکراری و پوشالی است.

او درباره اظهارات برخی مقامات ایرانی درباره دبه کردن آمریکایی‌ها در مذاکرات، اظهار کرد: روش و رفتار مذاکراتی آمریکا برای تیم مذاکره کننده ما روشن و واضح است. این تیم به طور قاطع در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کرده و با روشی منطقی مذاکرات را دنبال می‌کند. بی‌اثر بودن روش‌های آمریکایی‌ها نیز برای خود آن‌ها کاملاً آشکار شده است.

افخم در ادامه تأکید کرد: ما در مقابل زیاده خواهی‌ها ایستاده‌ایم و این روش‌های آمریکایی‌ها در مذاکرات روشی تکراری بوده و اتفاقی جدید نیست. در مورد اظهارات و رفتارهای آن‌ها ما سناریوهای احتمالی خود را داریم و هوشمندانه عمل می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر نماینده سازمان ملل در امور یمن به ایران، ‌اظهار کرد: نماینده دبیرکل در امور یمن گفت‌وگوها و فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهد و تماس‌هایی ما نیز با ایشان داشته‌ایم و راهکارهای سیاسی برای حل بحران یمن را با او مطرح کرده‌ایم. وی سفر کاری را به چند کشور منطقه در دستور کار دارند و ایران هم در این چارچوب قرار دارد. بر اساس آخرین اخبار وی قرار است فردا پنج‌شنبه وارد تهران شود که برنامه‌های ایشان در تهران متعاقباً اعلام می‌شود.

ایران به طور مستقیم درگیر مذاکرات یمن نیست

او درباره مذاکرات پیرامون موضوع یمن و مشارکت ایران در این گفت‌وگوها، اظهار کرد: مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل انجام می‌شود و نقش این سازمان در زمینه‌سازی مذاکرات یمنی بسیار مهم است. در عین حال ایران آماده هرگونه کمک در جهت موفقیت روندهای سیاسی و گفت‌وگوی گروه‌های یمنی با یکدیگر است. اما این‌که به طور مستقیم درگیر مذاکرات باشیم، خیر. ما از ابتدا گفت‌وگوی یمنی-یمنی را پیشنهاد کردیم و نقش ایران در این روند مساعدتی و کمک‌کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی دیگر خاطرنشان کرد: تجاوز به یمن محکوم است و ما از راهکارهای سیاسی برای حل این مسأله حمایت می‌کنیم. نباید طرف‌های خارجی در حل این موضوع دخالت داشته باشند تا بتوانیم شاهد تشکیل دولت فراگیر باشیم. آمادگی ایران برای کمک به مذاکرات یمنی به معنای ورود ایران به مذاکرات نیست. ما از همه طرف‌های یمنی می‌خواهیم که با جدیت در این گفت‌وگوها شرکت کنند.

افخم در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که ریاض در بیانیه‌ای ایران را متهم به دخالت در حوادث یمن کرده است، تصریح کرد: هرگونه اظهارنظر و متن تحریک‌آمیز که مسیر تحولات منطقه را دور از واقعیات بنگرد قابل پذیرش نیست و فرافکنی است. مسائل یمن باید از طریق راهکارهای سیاسی و مبتنی بر قوانین بین‌المللی به شکلی که قابل اجرا باشد دنبال شود. این نوع فرافکنی‌ها کمکی به حل موضوع نمی‌کند و موضوع را بیش‌تر پیچ و تاب می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مواضع انصارالله و مخالفت‌ها با ورود این گروه به مذاکرات یمن، گفت: انصارالله در این زمینه خودش باید اعلام نظر کند. اما خواست مردم یمن و حق‌شان برای تعیین سرنوشت خود باید از سوی تمام گروه‌های یمنی در نظر گرفته شود و نباید مسائل یمن به یک گروه خاص محدود شود. چرا که این موضوع حل مسأله یمن را به بیراهه می‌کشاند.

افخم درباره کشتی نجات و امکان بازرسی این کشتی در جیبوتی و اختلال‌هایی که در مسیر حرکت آن ممکن است صورت گیرد، گفت: این کشتی با هماهنگی سازمان ملل راهی شده است. ما به شدت نگران اوضاع انسانی و فاجعه‌بار در یمن هستیم و معتقدیم مسائل انسانی یمن باید به طور جدی از سوی نهادهای بین‌المللی دنبال شود. شرایط ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه با سازمان ملل هماهنگ شده است و امیدواریم این کشتی و کمک‌ها در اسرع وقت به دست مردم برسد. مهم برای ما رسیدن هرچه سریع‌تر کمک‌ها به دست مردم است که در شرایط بدی به سر می‌برند.

وی هم‌چنین گفت: محموله دیگری از کمک‌های انسان‌دوستانه ایران از طریق هوایی از طریق بندری در سواحل عمان و یا جیبوتی قرار است ارسال شود و در دستور کار ما قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این که علی خرم، مشاور وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی اعلام کرده است که پس از امضای توافق متن توافق به کنگره می‌رود و بعد از نهایی شدن بررسی‌های کنگره برای امضای نهایی از سوی دو طرف ایران و 1+5 باز می‌گردد؟ با بیان این که من این مصاحبه را ندیدم گفت: با احترام به آقای خرم که از همکاران پیشین وزارت خارجه هستند نسبت به روند مذاکرات و پروتکل کاری که وجود دارد توصیه می‌کنیم حتما به اظهار نظر اعضای تیم مذاکره کننده و به ویژه رییس هیات مذاکره کننده توجه و استناد شود. ممکن است دوستان بر اساس ارتباطاتی که دارند نکاتی را دریافت کنند اما تا جایی که می‌دانم در بحث توافق ابتدا امضاء می‌شود و سپس برای تصویب قطعنامه لغو قطعنامه‌های قبلی به شورای امنیت می‌رود و بعد برای اجرا ارائه می‌شود. نمی‌دانم این اخبار از کجا منتشر شده است اما ملاک کار اظهارات اعضای اصلی تیم مذاکره کننده باید باشد تا سوء برداشت پیش نیاید.

افخم در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که این طور که از اظهارات مقامات ایران بر می‌آید طرف مقابل در موضوع فردو، دوره زمانی اجرای توافق، لغو تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده در غنی‌سازی از صحبت‌های خود برگشته است. ایران برای مقابله با نقض تعهدات طرف مقابل چه پاسخی دارد؟ خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های مذاکراتی آن‌ها زیاده‌خواهی است و در مذاکرات همواره رخ داده است. اما تیم هسته‌ای با جدیت در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کرده است. موضوعاتی که مطرح کردید همگی هم‌چنان موضوع مذاکره هستند و پرانتزهایی که از آن صحبت می‌شود همین موضوعات را در بر می‌گیرد. خوشبختانه این روش مذاکراتی آن‌ها دیگر پاسخ نمی‌دهد چرا که به این نتیجه رسیده‌اند تیم ایران از حقوق هسته‌ای‌اش ذره‌ای عبور نمی‌کند.

برخی پرانتزهای موجود در توافق هسته‌ای نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی در سطح مقامات بالاتر است

او با اشاره به عزیمت تیم مذاکره کننده ایران در سطح معاونان و کارشناسان به وین که بامداد امروز انجام شده است گفت: مذاکرات برای ادامه نگارش متن پیش‌نویس توافق از امروز در وین آغاز می‌شود و بحث‌های جدی مورد نظر است و هنوز پرانتزهایی در متن وجود دارد که نیازمند به گفت‌وگو در سطوح مختلف حتی گفت‌وگو و تصمیم‌گیری سیاسی در سطح مقامات بالاتر است.

افخم ادامه داد: هنوز نگارش متن پیش‌نویس قطعی و نهایی نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره نحوه اجرای توافق گفت: آن چه تا الان مورد بحث قرار گرفته این است که در یک روز توافق اجرا و بعد قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم‌های قبلی صادر خواهد شد و در فاصله‌ای مشخص و مورد توافق اجرای توافق جامع را به طور همزمان خواهیم داشت. در مقطعی که فرصت داریم تا به زمان اجرای توافق برسیم کنگره آمریکا می‌تواند شیوه‌ی اجرا و مسائل داخلی خود را ترسیم کند و این به آن‌ها مربوط است.

وی تاکید کرد:‌اجرای هم‌زمان توافق جامع مورد تاکید و هم‌چنان در حال پیگیری و بحث است به شکلی که همه تعهدات از سوی دو طرف در یک روز صورت گیرد.

برای ما رسیدن به یک راه حل مهم‌تر از جدول زمان‌بندی مذاکرات است

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تصریح کرد: گروه کارشناسی و معاونان، تنظیم متن پیش‌نویس را دنبال می‌کنند و پیش‌بینی کردند در جلسات فشرده بتوانند یک متن واحد را به دست آورند اما این متن به شکلی خواهد بود که هنوز پرانتزهایی دارد که نیازمند تصمیم‌گیری است و ممکن است تا پایان ژوئن (10 تیر) و یا حتی بیش‌تر از این زمان بررسی‌ها ادامه یابد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که تا چه اندازه احتمال تمدید دوباره مذاکرات را می‌دهید؟ گفت: همواره گفته‌ام نمی‌توان این مذاکرات را پیش‌بینی کرد. اگر مسیر تنظیم متن پیش‌نویس نیازمند زمان بیش‌تری باشد ما مشکلی نداریم اما روند مذاکرات و نگارش متن این موضوع را نشان خواهد داد. اگر نیاز به زمان باشد ضروری است تا این کار ادامه یابد. برای ما رسیدن به یک راه حل مهم‌تر از جدول زمان‌بندی مذاکرات است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به خبرنگاری که از وی آخرین پیگیری‌ها مربوط به وضعیت مجازات عاملان تعرض به دو نوجوان ایرانی را پرسید گفت: نمایندگی ایران در جده و سفارت‌مان در ریاض موضوع را پیگیری می‌کنند و بر اساس آخرین پیگیری‌ها دادسرای مربوطه اعلام کرده است که پرونده به شعبه اجرای حکم ارجاع داده شده است و انتظار می‌رود در زمان مناسب نتیجه رسیدگی به این موضوع اعلام شود .هم‌چنین پیگیری و مکاتبات صورت گرفته میان دو کشور در این رابطه هم پاسخ داده شده است و امیدواریم در نهایت این پیگیری‌ها به صدور احکام مورد نظر بیانجامد.

اگر عراق برای مبارزه با تروریست‌ها درخواستی از ایران داشته باشند دریغ نمی‌کنیم

افخم در ادامه درباره‌ی سفر وزیر دفاع به عراق و احتمال مذاکره مقامات دفاعی ایران و عراق بر سر تحولات و فعالیت گروه‌های تروریستی اظهار کرد: همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق نزدیک و راهبردی است و در حوزه‌های متعدد، دو کشور در حال فعالیت هستند. ایران موضوع تروریسم و افراط‌گری را در عراق مورد توجه دارد و همواره آمادگی خود را برای هرگونه کمک به عراق در صورت درخواست مقامات عراقی اعلام کرده است. طبیعی است شرایط اخیر به وجود آمده در عراق و امکان کمک به دولت این کشور با توجه به درخواست آن‌ها در مذاکرات وزیر دفاع مطرح بوده است.

وی ادامه داد: نیروهای ارتش و نیروهای مردمی عراق توان بالایی در دفاع از کشور خود دارند درعین حال اگر آن‌ها درخواستی از ایران داشته باشند دریغ نمی‌کنیم. آقای دهقان موضوعات مختلفی را در مذاکره با مقامات عراقی دنبال کردند که نتایج مذاکرات‌شان ارائه خواهد شد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره‌ی سرنوشت اسرای ایرانی به جای مانده در عراق پرسید گفت: کمیته‌ی ویژه‌ای از سال‌ها قبل در این رابطه تاسیس شده و فعال است و بر اساس اطلاعات موثق چنانچه موضوعی مطرح شود مذاکره خواهند کرد. اما این که چنین افرادی وجود دارند و یا چه تعداد هستند نیازمند اطلاعات ویژه است. این کمیته در بحث مفقودین هم فعالیت می‌کند البته اگر موردی با استنادات مطرح شود. در عین حال همکاری خوبی بین ما و عراق برای روشن شدن سرنوشت اسرا و بازماندگان وجود دارد.

او در رابطه با سفر مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به لبنان و دیدار وی با مقامات و شخصیت‌های این کشور و برخی تحلیل‌ها مبنی بر این که جبهه مقاومت در منطقه کمرنگ شده است ارتباطات خوبی میان ایران و لبنان و گروه‌های مقاومت در این کشور و یا در سوریه وجود دارد و این ارتباطات پیوسته وجود داشته است و سفر آقای ولایتی در همین چارچوب انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مساله‌ی مقاومت موضوع فراموش شده و یا قابل فراموش شدن نیست و کاملا بحثی زنده در منطقه است. اگر بحث‌های باعث می‌شود این موضوع به فراموشی سپرده شود وظیفه‌ی کشورهای منطقه که در خط اول مقاومت هستند است که کاری کنند این موضوع فراموش نشود.

وی سفر ولایتی به لبنان را برای شرکت در کنگره‌ای عنوان کرد و گفت: دیدار با مقامات و شخصیت‌های لبنانی در حاشیه این حضور صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات مربوط به سوریه که در ژنو در حال انجام است گفت: این مذاکرات چندین هفته است که شروع شده و ممکن است بیش از یک ماه ادامه یابد اولین مرحله آن گفت‌وگو با معارضان سوری بوده است و بعد از آن گفت‌وگو با نمایندگان دولت و یا کشورهای ذی نفوذ در بحث سوریه دنبال خواهد شد.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علاقمند به تنظیم راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه است و در همین چارچوب گفت‌وگوهای خوبی با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه داریم و در زمان‌بندی خود با ایشان ملاقات خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این که وزیر ایالتی و مرزی پاکستان به ایران آمده و در تهران ایران را متهم کرد که در بحث مسائل مرزی و گروه‌های تروریستی بزرگ‌نمایی می‌کند اظهار کرد: موضوعات مربوط به مرزها پیچیدگی و حساسیت خاص خود را دارد. ما با پاکستان دارای روابط خوب هستیم و تماس‌های‌مان در رابطه با مسائل مرزی افزایش پیدا کرده است و کارشناسان در حال کار روی اسناد مرزی هستند که دو طرف آن‌ها را دنبال می‌کند. ما آماده کمک به حل مشکلات مرزی هستیم و مسوولانه عمل می‌کنیم و از طرف مقابل می‌خواهیم به مسوولیت‌های خود عمل کند. این چیزی نیست که دو طرف بخواهند از آن شانه خالی کنند. ما معتقدیم فقط با همکاری می‌توان مسائل مرزی را حل و فصل کرد. در غیر این صورت فقط فرصت فعالیت گروه‌های تروریستی و اشرار در مرزها را بیش‌تر فراهم می‌کنیم.

افخم با اشاره به حضور وزیر ایالتی و مرزی پاکستان در تهران این حضور را مثبت دانست و گفت: ما معتقدیم مسیر همکاری‌ها خوب و رو به جلو است.

اعدام شیخ النمر اقدامی تحریک‌آمیز است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حکم اعدام شیخ‌النمر و بازتاب این خبر در رسانه‌ها و افکار عمومی مسلمانان گفت: خبرهایی از منابع غیرموثق و غیرمسوول در این باره منتشر شده ما نسبت به این موضوع حساس هستیم و امیدواریم این خبر درست نباشد چرا که واکنش جهان اسلام را در بر خواهد داشت و اقدامی تحریک‌آمیز است.

وی افزود: ما این موضوع را از طریق ارتباطاتی که با جهات ذی‌ربط و عوامل موثر که می‌تواند اجرای حکم را تغییر دهد و یا از آن ممانعت کند داریم. تا اگر این مساله صحت داشته باشد مانع از آن شوند و در همین چارچوب نمایندگی‌های ما در کشورهای مختلف فعال شدند. در عین حال امیدواریم عربستان نسبت به این اقدام که می‌تواند واکنش وسیعی داشته باشد بازنگری کند.

او در پاسخ به ایسنا درباره‌ی سرنوشت قایق ماهی‌گیری و 14 سرنشین آن که هفته گذشته در آب‌های سومالی قایق‌شان دچار نقص فنی شد و گفته شده است سرنشینان آن و قایق در اختیار گروه تروریستی الشباب است گفت: با سفارت‌مان در سومالی و کنیا این موضوع را پیگیری کرده‌ایم اما هنوز نیازمند اطلاعات دقیق هستیم. خبرهایی مبنی بر ربوده شدن سرنشینان این قایق منتشر شده اما تا از مراجع ذی‌ربط تایید نشود نمی‌توانم در این باره اعلام نظر کنم و امیدوارم هر چه سریع‌تر این اطلاعات در اختیارمان قرار گیرد.

افخم در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر ادعای کشتی نفتکش سنگاپوری که با پرچم نروژ در آب‌های ایران بوده است و گفته می‌شود از سوی کشتی‌های ایرانی شلیک هشدار دریافت کرده‌ است گفت: این موضوع در دست بررسی از سوی مراجع ذی‌ربط به ویژه وزارت نفت قرار دارد. تا جایی که می‌دانیم در دوم فروردین ماه سال جاری این کشتی به یکی از سکوهای نفتی ایران خساراتی وارد کرده است و بحث‌ها و روایات مختلفی در این باره مطرح شده و طرف ایرانی نیز روایت خود را از این ماجرا دارد و اعلام شده در رابطه با تخلف کشتی مذکور شکایات و اظهاراتی به مراجع رسمی از طرف ایران ارائه شده است. در عین حال این موضوع از سوی مراجع مربوطه در حال بررسی است.

تا الان با درخواست بازدید از پارچین موافقت نکردیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره درخواست‌ها برای بازدید از سایت نظامی پارچین گفت: ما تا الان با چنین درخواستی موافقت نکردیم و ایران موضعش را در این باره سریع و شفاف اعلام کرده و تا الان تغییری در این حوزه صورت نگرفته است.

افخم درباره حکم اعدام محمد مرسی، رییس‌جمهور پیشین مصر با بیان این که سازمان عفو بین‌الملل نسبت به این حکم اعتراض کرده و ایران نیز از چنین حکمی ابراز تاسف می‌کند گفت: ما ضمن اظهار تاسف و نگرانی از صدور چنین حکمی امیدواریم تا کشور کهن و تاریخی مصر از طریق گفت‌وگو و به‌کارگیری راه‌های مسالمت‌آمیز مسیر درست خود را پیدا کند. معتقدیم راه‌حل‌های مبتنی بر حذف کمک‌کننده نیست.

هیچ مذاکره‌ای درباره جیسون رضاییان نبوده و نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم‌چنین درباره مذاکرات احتمالی وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده درباره‌ی آزادی جیسون رضاییان در حاشیه مذاکرات هسته‌یی در وین با رد این مطلب گفت: هیچ مذاکره‌ای دراین زمینه نبوده و نیست.

او در پایان از سفر والری آموس، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه به تهران و دیدار با وزیر خارجه کشورمان خبر داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا