عدم ادامه راه اشتباه معماری غربی و استفاده از خرد و دانش ایرانی در شهرسازی و حمل ونقل/ مدیریت پارکینگ کلید موفقیت حمل ونقل عمومی

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

بنیانگذار تغییر رویکرد در حمل ونقل وین اتریش در اصفهان گفت:راه برون رفت از معضلات شهری و ترافیکی

عدم ادامه راه اشتباه معماری غربی و استفاده از خرد و دانش ایرانی در شهرسازی و حمل ونقل/ مدیریت پارکینگ کلید موفقیت حمل ونقل عمومی

پروفسور هرمن کنوفلاخر استاد دانشگاه اتریش و یکی از مدرسان برجسته جامعه دانشگاهی اروپا : شهرسازی و حمل ونقل نباید بر علیه مردم، زندگی و طبیعت باشد.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه وشهرسازی استان اصفهان، ۳۰ نفر از اساتید، پژوهشگران  و دانشجویان رشته های برنامه ریزی شهری، حمل ونقل و مهندسی ترافیک دانشگاه وین با حضور در شهر اصفهان از پروژه های احداث مترو بهارستان، مترو و چهارباغ اصفهان و شهر جدید بهارستان بازدید نمودند.

دکتر محمدصادق امینیان پژوهشگر دکترا در دانشگاه وین و سرپرست گروه دانشجویان در این زمینه گفت: در دو هفته سفر این گروه ۳۰ نفره به ایران از شهرهای تهران، بوشهر، شیراز ، یزد و اصفهان بازدید شد که هدف از این سفر آشنایی با زیرساخت های حمل ونقل و ساختارهای شهری و رفتارهای ترافیکی ایران و تاثیر زیرساخت های شهری و سیستم های حمل ونقل و جابجایی مردم و ارائه راهکارهای لازم است.

این پژوهشگر دانشگاه وین بیان داشت: چیزی که مشاهده می شود اینکه وابستگی زیادی به خودرو شخصی در ایران وجود دارد و شهرهای آن تحت تاثیر قوانین و دستوراتی که آنها را برای استفاده از خودرو تغییر می دهند بیشتر و بیشتر مردم را به استفاده از خودرو شخصی در جابجایی روزانه در خیابان ها وابسته می کند .

امینیان افزود: برداشت ما در شهرهای تهران، بوشهر، شیراز و یزد نشان داد بافت ها دستخوش تغییراتی شده اند که آنها را با توجه به نیاز به خودرو احداث کرده اند و الزام به تامین پارکینگ در داخل بافت های ارزشمند تاریخی بذر استفاده از خودرو را در داخل آنها کاشته است.

عمده فعالیت این گروه در این مسیر است که بتوانند مدهای پایدار مثل استفاده از دوچرخه، پیاده روی و حمل ونقل عمومی را اعتلا دهند و این از طریق دو روش انجام می شود . اول انکه ساختارهای شهری فراهم شود که مردم بتوانند سفرها را در فاصله کوتاهی انجام دهند و دوم آنکه شرایط استفاده از خودرو شخصی سخت شود.

مدیریت پارکینگ شاه کلید موفقیت حمل ونقل عمومی

پروفسور هرمن کنوفلاخر استاد دانشگاه اتریش و یکی از مدرسان برجسته جامعه دانشگاهی اروپا در ادامه در حاشیه بازدید از محور چهارباغ اصفهان به کارشناس خبر گفت: قبل از اینکه به اصفهان سفر کنم از چند شهر جدید دیگر در ایران بازدید داشتم که فکر می کنم در این شهرها هم نور است و هم تاریکی و همزمان که خیلی کارهای خوبی انجام شده اما هنوز بعضی از زمینه ها هست که باید به صورت اساسی بهبود پیدا کند.

اینطور استنباط می شود که بعضی از معمارها بجای اینکه توجه کنند به خرد و دانش غنی معماری و شهرسازی که در شهرهای کهن ایران وجود دارد، از راه غلط معماری غربی پیروی کرده اند.

اگر از راهنماها ، دستورالعمل ها و استانداردهایی که در غرب توسعه پیدا کرده اند استفاده کنید و آنها را مبنا قرار دهید شما بجای شهرهای انسان محور شهرهای معتاد به خودرو توسعه خواهید داد.

شما با نگاه به چهارباغ اصفهان خرد و دانش شهرسازی ایران را که با طبیعت و محیط زیست سازگار هست را مشاهده می کنید بنابر این حتی چند صد متر پیاده روی مشکل نیست چون شهرسازی مطابق و بر اساس محیط زیست احداث شده و پیاده روی مطلوبی را ایجاد کرده و ما این اصول را نه تنها در اصفهان بلکه در سایر شهرهایی که بازدید کردیم دیدیم که وجود دارد و این اصول از قرون وسطی تا ابتدای قرن بیستم رعایت شده و تا زمانی که تحت تاثیر غرب قرار گرفته به فراموشی سپرده شده است.

من فکر می کنم اگر شما به روش شهرسازی خودتان که در گذشته وجود داشته برگردید از به وجود آمدن مشکلات بسیاری در آینده جلوگیری می کنید. آنچیزی که در هسته تاریخی شهرها قابل ملاحظه هست دقیقا همان چیزی است که من بر اساس سالها کار علمی دریافته ام .

اگر این اصول علمی را پیاده سازی کنیم که ما آنها را در ساختارهای ساخته شده شهرهای تاریخی می بینیم این چالش بسیار سختی برای برنامه ریزان شهری و شهرساز خواهد بود به خاطر اینکه آنها مجبور خواهند بود که دوباره به مقیاس انسانی برگردند که آنها این مقیاس را در ۲۰۰ سال گذشته فراموش کردند و اگر دوباره به این مقیاس برگردیم مردم دوباره جذب شهرها می شوند و از این رویه استقبال می کنند.

این استاد دانشگاه وین اتریش از جمله شاخصه های زنده بودن شهر را اینگونه تعریف کرد: اگر شما مردم را در هر زمان از روز در خیابان ببینید که مشغول فعالیت و پیاده روی هستند این شهر زنده است اما اگر به شهری بروید که در آن فقط خودروها را ببینید و مردم هم حضور داشته باشند آن شهر مرده است زیرا مردم در فضاهای عمومی شهر به تعاملات اجتماعی می پردازند.

از جمله شاخص های دیگر زندگی در شهرها و زنده بودن شهرها” بچه ها” هستند که اگر در یک شهر بچه ها را در حال بازی و شادی کردن ببینید به واسطه آن مردم شاد خواهند شد و شهر زنده است اما به محض اینکه خودرو جایگزین انسانها شود زندگی بچه ها به خطر می افتد و نباید شهرسازی بر علیه مردم، زندگی و طبیعت باشد.

وی مدیریت پارکینگ را کلید موفقیت حمل ونقل عمومی دانست و اظهار داشت: محدودیت های پارکینگی و ایجاد شرایط سخت برای پارکینگ خودرو در ایران می تواند شاه کلید موفقیت حمل ونقل عمومی باشد چرا که تمامی ساخت و سازها دارای پارکینگ هستند و اغلب در خیابان ها و محدوده های بافتها و محلات وجود پارکینگ عاملی است بر استفاده از خودرو شخصی که محدود کردن آن می تواند در استفاده از حمل ونقل عمومی بسیار موثر باشد .

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا