لزوم ورود جدی «مددکاری» به سالمندآزاری/اهمیت رایگان شدن خدمات مددکاران

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم تغییر نگاه صرفا اقتصادی به واحدهای مددکاری بیمارستان‌ها، بر لزوم ورود جدی مددکاران به مباحثی از جمله کودک‌آزاری و سالمند آزاری و بازگشت به جامعه این افراد تاکید کرد.

به گزارش ارک خبر،حسن واعظی در مراسم بزرگداشت روز ملی مددکاری اجتماعی که در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: بیمار بعد از دریافت خدمات تشخیصی و درمانی به جایی متصل نیست و بیمارستان‌ها صرفا به بیمار به عنوان مورد درمانی نگاه می‌کنند و این یک حلقه مفقوده است که تلاش کردیم برای رفع آن اقدام کنیم. بیمار نمی‌داند چگونه با واحد مددکاری در ارتباط باشد و این مشکل باید برطرف شود.

وی افزود: با یاری مددکاران در پنج سال اخیر در حوزه مددکاری قدم‌های ارزنده‌ای برای گروه هدف برداشته شد. بیمارانی که هزینه کمرشکن دارند مانند بیماران سرطانی که به جز مسائل مالی باید بازگشت به محیط را داشته باشند، کودک آزاری‌ها که شاید به طور کلی کشور سال‌ها به درستی به آن نپرداخته است و سالمندآزاری که اهمیت فراوان دارد، نیازمند ورود جدی مددکاران بود. شاید بحث کم کردن فرانشیز یا رایگان کردن خدمت موضوع مهمی باشد اما به طور مثال در مورد کودک آزاری این مهم است که کودک بتواند به جامعه بازگردد که این خدمت از مددکاران برمی‌آید.

واعظی تاکید کرد: مددکاری اجتماعی پل ارتباطی وزارت بهداشت و سایر نهادهای خارج از این وزارتخانه است تا افراد نیازمند و گرفتار، این خدمات را به درستی دریافت کنند که سه دهک پایین اقتصادی که نیاز به کمک دارند، گروه هدف محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در اورژانس بیمارستانی معتقدیم همانطور که باید پرستار خوش آمدگو داشته باشیم، باید در حوزه مددکاری هم نیروی فعال داشته باشیم که ببینیم این مراجعان نیاز به خدمات سلامت روان و مددکاری هم دارند یا نه.

وی افزود: در این چند سال، خدمات مددکاران اجتماعی دیده شده است و جزو کادر درمان محسوب می‌شوند اما تعریف ردیف‌های شغلی و جایگاه ساختار تشکیلاتی را برای مددکاران پیگیری می کنیم؛ همانگونه که پرستار و کادر سلامت جامع‌نگر از تاکیدها است در همین راستا از ورود همکاران مددکار به این بخش هم استقبال می‌کنیم همچنین برای رتبه‌دار شدن مددکاران اجتماعی در سازمان نظام پزشکی به عنوان دفتر تخصصی در حال رایزنی هستیم.

واعظی با اشاره به اینکه نگارش شیوه‌نامه‌های تخصصی خدمات، شناسنامه‌های حوزه مددکاری اجتماعی است، افزود: این شیوه‌نامه‌ها سبب می‌شود دوره گذار از نگاه به واحد مددکاری بیمارستانی صرفا در حوزه اقتصادی تغییر کرده و به موضوعات تخصصی خدمات نگاه شود.

وی افزود: در قالب ۲۵ هزار استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تبدیل وضعیت همکاران مددکار در دانشگاه‌ها را انجام می‌دهیم و گزارش آن منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا