خسارت کشاورزان اصفهانی تا پایان سال 96 پرداخت می‌شود/ لزوم جایگزینی برخی محصولات با تشدید خشکسالی

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

قائم‌مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان:
خسارت کشاورزان اصفهانی تا پایان سال 96 پرداخت می‌شود/ لزوم جایگزینی برخی محصولات با تشدید خشکسالی
قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از پرداخت خسارت کشاورزان اصفهانی تا پایان سال 96 خبر داد و گفت: 12 درصد خسارت کشاورزان پرداخت شده است.

به گزارش ارک خبر، مهرداد مرادمند ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دهه مبارک فجر سال جاری 206 پروژه شاخص در بخش‌های آب و خاک و امور فنی مهندسی، تولیدات دام، طیور و آبزیان، منابع طبیعی و آبخیزداری، تولیدات گیاهی، امور عشایر و صنایع کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: بیشترین پروژه‌ها با 29 پروژه مربوط به تیران و کرون خواهد بود و شهرستان اصفهان بالاترین اعتبارات پروژه‌ها را به خود اختصاص داده است.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به آمایش سرزمینی گفت: از گذشته کم‌آبی در بخش‌هایی از استان وجود داشته و آنچه که کشت می‌شده سازگار با محیط بوده، اما با تشدید خشکسالی برخی از محصولات باید حذف و جایگزین شود.

وی اضافه کرد: باغات پسته، کشت زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی از جمله گیاهانی مقاوم در مقابل کم‌آبی هستند که در اولویت جهاد کشاورزی قرار گرفته و توسعه یافته است.

مرادمند در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کم‌آبی عنوان کرد: در شهر ورزنه چندین پروژه در دست اجراست، از جمله استخرهای ذخیره آب و پیش‌بینی شده تا با آبیاری تحت فشار بتوانند کشاورزی را ادامه دهند.

وی یادآور شد: سعی بر این بوده که قنوات را با مرمت سرپا نگه داریم، بودجه‌ای که در سال‌های اخیر به این موضوع اختصاص داده شده کافی نیست.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در 150 هزار هکتار از 260 هزار هکتار زمین کشاورزی در سطح استان بهره‌وری با آبیاری تحت فشار و در مابقی هم با نوسازی، تجهیز و دیگر روش‌ها افزایش یافته است.

مرادمند با بیان این که طی 10 سال اخیر 100 هزار هکتار از زمین‌های استان با محدودیت آب مواجه شده، خاطرنشان کرد: 12 درصد خسارت کشاورزان پرداخت شده و تا پایان سال 96 مابقی هم پرداخت می‌شود.

وی افزود: بخش کشاورزی از قسمت‌های مهم اقتصادی استان محسوب می‌شود، اصفهان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی سرآمد است، هرچند این استان در جنبه‌های صنعتی و گردشگری شهرت بسیار بیشتری دارد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این که حدود 568 هزار هکتار اراضی مناسب برای کشاورزی در سطح استان داریم که 5 درصد از سطح استان را شامل می‌شود، ابراز داشت: از این میزان 260 هزار هکتار در بخش زراعی و و 75 هزار هکتار در در بخش باغات فعال هستند و مابقی اراضی آیش هستند؛ امروزه مهم‌ترین محدودیت در بخش کشاورزی کمبود آب و خشکسالی است، در حال حاضر شدیدترین خشکسالی طی چند سال اخیر را تجربه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از اراضی آیش به دلیل خشکسالی و بخشی نیز به دلیل تناوب کشت هستند، عنوان کرد: استان اصفهان 3 درصد اراضی کشاورزی و شش درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است؛ اصفهان در تولید شیر رتبه نخست کشور، تخم مرغ رتبه دوم، عسل و سیب زمینی رتبه سوم، گوشت قرمز رتبه پنجم و محصولات گلخانه ای جایگاه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

مرادمند در خصوص وضعیت منابع آبی بخش کشاورزی ابراز کرد: در سال‌های نرمال آبی 5.6 میلیارد مترمکعب آب به بخش کشاورزی استان اختصاص می‌یافت که این میزان طی سالیان اخیر به 4.4 میلیارد مترمکعب رسید یعنی بیش از 30 درصد از منابع آبی بخش را از دست دادیم، البته در تلاش و پیگیری زیادی هستیم تا با ایجاد راهکارهای جدید این مشکل برطرف شود.

وی تأکید کرد: حفظ، احیا و بهره برداری بهینه از آب و خاک، گسترش روش‌های نوین آبیاری، مرمت قنوات، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، کنترل غیرشیمیایی آفات از جمله اقدامات برای ارتقای کشاورزی استان اصفهان است؛ به مناسبت دهه فجر، 206 پروژه بخش کشاورزی در سطح استان اصفهان به بهره برداری می‌رسند که زمینه اشتغال بیش از 916 نفر و تثبیت اشتغال یک هزار و 362 نفر را فراهم خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا